زالوی مولد زالوهایی با وزن بالاتر از پنج گرم و دارای کمربند تناسلی می باشند. زالوی پزشکی حداقل با ۸ بار تغذیه به زالوی مولد تبدیل می‌شود.

زالوهای پزشکی تا  سن ۲ سالگی امکان تکثیر شدن ندارند و از سن ۲ سالگی به بلوغ جنسی می‌رسند و به زالوی مولد تبدیل می شوند که البته بستگی به دفعات تغذیه و کیفیت غذایی که آنها مصرف می‌کنند، دارد. ویژگی بارز زالوی مولد، کمربند تناسلی موجود در زالوی مولد می باشد. زالوها دارای اندام جنسی نر و ماده بر روی بدن خود می‌باشند ولی به وسیله خودباورسازی، تولیدمثل نمی‌کنند، بلکه با دیگر زالوها جفت‌گیری می‌نمایند که پس از جداشدن هردوی آنها تخم‌ریزی می‌نمایند. جفت‌گیری زالوها بطور طبیعی در ماه های بهار و تابستان در داخل یا خارج آب انجام می‌شود، ولی در کارگا‌ه‌های پرورش زالو، دو الی سه بار در سال در داخل کشور در تمامی فصول با ایجاد شرایط مصنوعی زالوی مولد را وادار به جفت‌گیری و تخم‌ریزی می‌کنند.

هر زالوی مولد در فصل زایش می‌تواند هشت پیله یا بیشتر طی یک دوره ۱۲-۵ روزه بگذارد و از هر پیله (تخم) ۳۰-۱۵ عدد فرزند زالو بیرون می‌آید که حداقل از هر زالو ۱۲۰ عدد بچه زالو به دست می‌آید که در طبیعت ممکن است بخشی از بچه زالوها قبل از اتمام تکاملشان در محیط طبیعی در اثر گرسنگی، شکار و بیماری بمیرند که در کارگاه‌های تولیدی پرورش زالو این رقم تلفات نزدیک به صفر می‌رسد.

زالوی مولد بعداز ۸ بار زایش طی چهار سال، کم کم قدرت جنسی خود را از دست می دهد و کمتر تکثیر می کند. در اینجا که رشد جسمی زالو بیشتر شده می توان به عنوان زالو طبی بزرگ برای کلیه قسمت های بدن(دست ، پا، کمر و پشت) استفاده شود چونکه زالویی که از نظر جسمی رشد کامل کرده هم قدرت بادکش بیشتری داشته و می تواند خون کثیف را از عمق بیشتری مکش کند و هم تعداد آنزیم های مفید موجود در بزاق دهان زالوی طبی با بلوغ کامل بیشتر از زالوی جوان و غیر مولد می باشد.

بنابراین طبق مطلب بیان شده، پرورش دهندگان زالو باید این نکته را در نظر بگیرند که برای پرورش و تکثیر زالو باید حتما زالوی مولد جوان را تهیه کنند تا قابلیت حداکثر تکثیر در مدت نگهداری را داشته باشند.