شروع کار زالودرمانی

دوره درمان باید در محیطی تمیز و ترجیحا استریل انجام شود.مجری درمان باید دستانی تمیز و خشک داشته ولباسهایش تاحد امکان عاری از بو باشد وهیچگونه بوی شدید مانند تنباکو ادکلن یا الکل نداشته باشند.هوای محیط خصوصا در روزهای سردسال باید گرم وتازه باشد .باید به بیمار توصیه شود که در صورت امکان قبل از حضور استحمام نماید(خصوصا ناحیه ژنیتال در صورتی که درمان در آن ناحیه  انجام شود). استفاده از شوینده های قوی و معطر ممنوع است .

(۱) در بسیاری از موارد بیمار قبل از درمان نباید چیزی بخورد.تخلیه روده ها با استفاده از فیبر ویا انجام نما (تنقیه) مفید است.وحمام کردن قبل از هر جلسه توصیه میگردد.

(۲) از آنجایی که معمولا قسمت وسیعی از بدن بیمار در طی درمان برهنه است ,درمانگر باید از دمای مطلوب اتاق و عدم ورود هوای سرد مطمئن گردد.بیمار باید در مکانی تمیز قرار بگیرد که با یک ملحفه استریل ویایک حوله جهت جذب آب یا خونی که ممکن است در حین کار تراوش نماید پوشیده شده است .چنانچه زالو در نواحی پوشیده از مواستفاده میشود ,آن ناحیه پاکسازی گردیده و با آب و صابون بی بو شسته شود.برای پاک کردن باقیمانده پمادها پانسمانها یا ترشحات ,از یک پارچه آغشته به روغن بادام استفاده نموده و سپس محل را شسته و به آرامی به وسیله پنبه خشک نمایید.

اگر پوست سرد و غیر منعطف است ,از حوله خیس شده در آب ۱۲۰درجه فارنهایت (۴۸,۸ درجه سلسیوس)جهت گرم کردن منطقه استفاده کنید تا زمانی که بیمار احساس کند حوله سرد شده است سپس پوست را یکبار دیگر با آب داغ شسته و خشک نمایید. گرم کردن پوست نه تنها موجب هدایت خون به سطح پوست میشود بلکه موجب تمیز وباز شدن منافذ پوست میگردد . برای حصول نتیجه مشابه میتوانید با یک پارچه نرم پوست را مالش داده تا قرمز شود و بیمار احساس گرمی نماید.

سعی کنید زمان بندی جلسات طوری باشد که نزدیک غروب پایان یافته ,تابیمار بتواند بعداز درمان خواب راحتی داشته باشد. به هر حال مادامی که بیمار درباره درمان واثرات جانبی احتمالی آن کاملا آگاه است میتوان در هر زمان درمان را انجام داد.

(۳)قبل از شروع اطمینان حاصل کنید که آنچه مورد نیاز است به راحتی در دسترس و قابل استفاده است . وسایلی مانند :آب داغ ,اسفنج نو و استفاده نشده گاز استریل ,پنبه ,پانسمان آماده ,باند, پنس استریل ,سینی بهداشتی ,لوله آزمایش یا ظرف کوچک شیشه ای و...

بیمار میتواند به هر حالتی که احساس راحتی مینماید قرارگیرد تادر طول درمان که ممکن است از سی تا نود دقیقه زمان ببرد  ,آرام و بی حرکت باشد . بیمار میتواند در هنگام الصاق زالوها در وضعیت نشسته قرار گیرد و بقیه زمان درمان را دراز بکشد ,خصوصا اگر احساس ضعف یا تنگی نفس داشته باشد.(نکته:هنگام استفاده از زالو در اطراف مقعد بیمار به هیچ وجه نباید وضعیت نشسته داشته باشد .)