• مشکل شما در عرصه تجارت زالو چیست؟
  • از دولت انتظار چه حمایتهایی را دارید؟

۱- نبود نظام صنفی یا اتحادیه مشخص و ساز وکار حمایتی از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان زالو، تا بازار خرید و فروش زالو را ساماندهی نموده و مرجعی برای قیمت گذاری و تعیین کیفیت زالو باشد تا از رهاورد این موضوع هم پزشکان و درمانگران عزیز و هم سایر مصرف کنندگان از سالم و پاکیزه بودن زالو مطمئن بوده و هم اینکه نوسان قیمت را در فصل های مختلف سال شاهد نباشیم و از طرفی افرادی که به عنوان واسطه وارد صنعت زالو می شوند و  با تهیه و ارائه زالوی بی کیفیت و نیز قیمت شکنی موجب بهم ریختن وضعیت بازار می شوند با وجود یک ساز و کار محکم مجبور به رعایت اصول و موازین تعریف شده می گردند.

۲- نبودن مرجعی علمی و دقیق و بروز با دنیا در زمینه پرورش زالو در کشور ما ایران. حتی در ارگانهای دولتی که مسئول این امر هستند این ضعف به شدت مشاهده می شود، به عنوان مثال در کشور های پیشرو در صنعت زالو همچون روسیه و آلمان در مراکز پرورش زالو جهت تغذیه زالو از خون پستانداران مانند گاو و گوسفند استفاده می شود. و حال آنکه در دستورالعمل سازمان دامپزشکی ، استفاده از خون را برای پرورش زالو ممنوع اعلام کرده اند. از سویی با توجه به تحقیقات انجام شده، زالو در اولین گام از مراحل هضم خون در بدن خود نسبت به ترشح آنزیمی اقدام می کند که هر نوع آلودگی موجود در خون را از بین می برد و متاسفانه دوستان گرامی بدون مطالعه و تحقیق در این خصوص و صرفا بنابر پیش داوری های خود استفاده از خون را ممنوع می نمایند. و از سویی سوال بنده این است که آیا خداوندگار عالم (مهندس تام جهان هستی) آیا علم بر این مطلب نداشته است که زالوی طبی را خونخوار آفرید؟؟!!!!!!!

۳- مراحل بسیار مشکل صدور پروانه جهت تولید کنندگان زالو. در کشوری که مقام معظم رهبری شعار سال جاری را اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل. تولید و اشتغالزایی معرفی می کند. اگر کسی قصد راه اندازی یک مزرعه پرورش زالو را بگیرد و با داشتن سرمایه کافی در این راه گام نهد، آنچنان مسائل و مشکلاتی بر سر راه ایشان قرار می گیرد که گرفتن مجوز خود مردی آهنین می طلبد. حال در کشوری مثل چین، اگر فردی اراده بر شروع کاری بگیرد تمامی دوایر دولتی و غیردولتی به حمایت برمی خیزند تا فرد مورد نظر در کوتاه ترین زمان پروژه خود را شروع نماید. اما در کشور عزیزم ایران ، انتظار هیچگونه حمایت مالی هم که نداشته باشیم مراحل مختلف صدور مجوز در ادارات خود ماهها وقت و انرژی از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان و عاشقان خدمت به میهن را می گیرد.

۴ – پیشنهاد: چنانچه پرورش زالو در قالب طرح مشاغل خانگی مصوب شود و با رعایت استاندارهای موردنیاز هر چه سریعتر به نتیجه رسیده و باعث اشتغالزایی جمع کثیری از هموطنان می شود و می توانیم در عرصه صادرات و ارزآوری برای مملکت حرکت کنیم و به جای اینکه شاهد واردات غیرقانونی زالو از کشورهای همجوار باشیم، خودمان صادر کننده شویم و این میسر نیست مگر با حمایت واحد های تولیدی کوچک خانگی ( البته باید ساز و کار مناسب و منابع علمی دقیق برای هدایت این افراد وجود داشته باشد)

۵ – نبود سازمانی که پزشکان و درمانگران محترم رو نظارت و ساماندهی نماید تا زالو را از مبادی رسمی تهیه و مصرف نمایند و همچنین از نحوه کارکرد و مصرف زالو توسط آنها مطمئن شوند تا جلوی سوءاستفاده های برخی از خدا بی خبران گرفته شود و با عث اعتماد سازی بین مردم و جامعه طب سنتی شود.

۶ – با توجه به مواجهه طب کلاسیک و طب سنتی و به رسمیت نشناختن درمانگران محترم که بعضا همین درمانگران طب سنتی در درمان بیماری های مزمن و صعب العلاج دستاوردهای بسیار درخشانی داشته اند و حتی وسیله شفای بیماران سرطانی شده اند خود باعث جبهه گیری مردم در مقابل طب سنتی و عدم استفاده از زالودرمانی به عنوان یک درمان موثر در بیش از یکصد نوع بیماری می شوند. همواره جامعه طب سنتی فریاد زده است که ما به دنبال آشتی بین طب سنتی و کلاسیک هستیم و هر جا که هر دوی این علم در کنار هم قرار گرفته اند شاهد معجزات  فراوانی بوده ایم و اگر هدف هر انسانی اعم از پزشک آکادمیک یا درمانگر سنتی شفای بیمار باشد که لجاجت و اظهار نظرهای بی پایه و اساس را کنار گذارده و به همکاری بر می خیزد. که این خود نیازمند فرهنگ سازی مسئولین، فرهنگیان، خبرنگاران، دست اندر کاران طب سنتی و کلاسیک و شما خواننده گرامی است.