در امر پرورش زالو  ، فاکتورهای مختلفی را برای نگهداری مناسب و سالم زالو باید در نظر گرفت که از جمله آن ها  دمای محیط زالو هاست.به یقین می‌توان گفت که کنترل دما در مزرعه‌های پرورش زالو اولین و اساسی‌ترین فاکتور در پرورش این موجود بسیار حساس می‌باشد چون که دمای بالا سبب تحلیل رفتن قدرت و توان زالو و در نتیجه مرگ این موجود می‌شود.

دمای پایین یا به اصطلاح سرما برای زالوها کشنده نیست و حتی در دوره نگهداری برای کاهش سوخت و ساز زالوها و در نتیجه پایین آوردن هزینه نگهداری لازم نیز می‌باشد. ولی باید ابراز داشت بالارفتن دما اثرات جبران‌ ناپذیری را به شما پرورش‌دهنده عزیز خواهد وارد آورد.

دمای ایده آل برای نگهداری زالو بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است . و خط قرمز دمای ۲۸ درجه سانتیگراد می باشد .

علاوه‌ بر دمای بالا ، نوسان دمایی نیز برای زالو کشنده می‌باشد . مخصوصاً اگر به سرعت از یک محل با دمای پایین زالو را به محل دیگر با دمای بالا انتقال دهیم. در طبیعت زالوها در هنگام گرمای شدید به مکان عمیق پناه برده و در گل خود را مدفون می‌‌کنند تا بدین شکل بتوانند از گرمای شدید در امان بمانند. پس نکته مهم آنکه از تغییر ناگهانی دما به هنگام تعویض ظرف نگهداری زالوها خودداری کنید .

باید در هر کارگاه پرورش زالو حداقل در مدت زمان ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۵ مرتبه دمای محیط و همچنین دمای آب و گل موجود در حوضچه‌ها یادداشت گردد و در انتهای هر هفته با چک‌کردن سری داده‌ها توسط کارشناس ذیربط ، امر پرورش را به صورت صحیح پیش ببرید.

بنابراین اگر قرار باشد به کشنده‌ ترین عامل و یا خطرناک‌ترین دشمن برای زالو اشاره گردد، بی‌شک دمای بالا را می‌توان نشان داد. برای نگهداری و پرورش زالو باید دانست که در صورت اشتباه مسئول کارگاه پرورش زالو در تنظیم دما و به خصوص بالارفتن دمای کارگاه ، اتفاق غیرقابل جبرانی به نام مرگ و میر زالوها به وقوع می‌پیوندد.