معروف‌ترین زالوها، زالوی پزشکی یا Medical  leecn نام دارد، طول بدن ۵ تا ۱۲ سانتیمتر می‌باشد. رنگ آن زیونی است که خط‌های طولی زردرنگ دارد.

در زمان زالودرمانی باید توجه داشت که حتماً از زالوی پزشکی استفاده شود چون اگر از زالوهای متفرقه استفاده شود، نه‌تنها اثر درمانی ندارد بلکه ممکن است باعث مرگ نیز شود.

البته زالوهای سمی رنگ‌های تیره و سر بزرگ دارند و براحتی قابل تشخیص‌اند.

زالوی پزشکی دارای آنزیم‌های فراوانی در داخل دهان خود می‌باشد که همین آنزیم‌ها باعث بهبود انواع بیماری‌ها می‌شود، باید توجه داشت که هدف از زالودرمانی ورود همین آنزیم‌ها به بدن است و در وهله بعد خارج‌شدن خون.

رنگ زالوی پزشکی متنوع است و غالباً زیتونی سیاه تا قهوه‌ای و یا حنایی مایل به سیاه بوده و نوارهایی به رنگ سبز زیتونی تا سبز در طول بدن آنها کشیده شده است. زالوی پزشکی را می‌توان از روی دو خط نازک رنگارنگ روی پشت تشخیص داد، حاشیه پهلویی آنها (از سطح پشتی تا شکمی) به رنگ زرد نارنجی است. شکم معمولاً بسیار رنگارنگ است ولی ممکن است فقط یک رنگ داشته باشد.

زالو، زیر گونه‌ای به رنگ سبز دارد که نوار طولی آن به رنگ حنایی است. طول بدن زالو به ۲۵ سانتیمتر نیز می‌رسد. ولی زالوهای بیشتر از ۱۲ سانتیمتر کاربرد درمانی ندارند.

زالوهای زیر زالوی پزشکی می باشند و برای درمان مناسبند:

·         رنگ ماشی و کمی مایل به سبز که دو خط زرد زرنیخی در طول پشت دارند.

·         سرخ مایل به زرد

·         جگری زرد

·         شبیه ملخ ریز

·         شبیه دم موش

·         زالوی باریک با سر کوچک

·         زالوهای شکم قرمز بهتر از زالوهای پشت سبز هستند.

·         زالوهایی به رنگ سبز زیتونی مایل به تیره با دو خط زرد روی کمر و شکمی با دو رنگ زرد و سبز زیتونی که گاهاً مایل به سیاه است و دارای سر کوچک‌اند که در حالت جمع‌ شده مایل به تیره‌اند.

بهترین زالو آن است که شکل آن مثل دم موش، با سر کوچک و شکم سرخ و پشت سبز است (زیتونی یا ماشی یا کمی مایل به سیاه)

زالوهای زیر زالوهای سمی و نامناسب می باشند:

۱) سر درشت

۲) رنگ سرمه‌ای

۳) خطوط آبی لاجوردی و رنگ بوقلمونی مانند

۴) کرک‌های ریز و نرم سطح پوست

اهمیت استفاده از زالو های سالم بسیار زیاد است لذا توصیه می شود که برای زالودرمانی حتماً به مراکز معتبر و شناخته شده و متخصصان این کار مراجعه کنید.