خواص بزاق زالو

1.       خاصیت Anesthetic  : این خاصیت باعث کاهش درد موضعی در هنگام نیش زدن میگردد که عمدتا به دلیل وجود ماده Hirudin می باشد.

2.       خاصیت  Vasodilator: این خاصیت به دلیل ماده Histimine می باشد که باعث گشادگی عروق خوهد گردید.

3.       خاصیت  Anticoagulant: این خاصیت به دلیل آنزیم  Hyaluronidasموجود در بزاق M .H می باشد.بعلاوه این آنزیم خاصیت موکوکیتیک و آنتی بیوتیک بسیار قوی دارد در حدی که در درمان گلوکوم هم بسیار موثر هست.

4.       خاصیت  Protealitic inhibitor: این حالت به دلیل وجود سه پروتئین خاص به نامهای Hirudin و Bdelin و Eglin می باشد.

الف) Hirudin : مهارگر اختصاصی ترومبین می باشد پس در روند تشکیل لخته موثر هست این ماده امروز به طور مصنوعی جهت استفاده در امور طبی ساخته می شود.

ب) Bdelin : با وزن مولکولی 5000، مهارگر Tripsin و پلاسمین و Acrosin می باشد واغلب در موارد نیاز به غیر فعال کردن پلاسمین مورد مصرف دارد.

Eglin : با وزن مولکولی کم خاصیت مهارگری Elastase و cathepsin و Subtilisin و Chymotripsin را دارد که بسیار موثر در کاهش التهاب بعد از تروما و جراحی ها و مشکلات آندوتلیوم روده ای علی الخصوص بیماری کرون می باشد بعلاوه این ماده مانع تشکیل لخته به دنبال سپتی سمی در خون می گردد.

5.       خاصیت Antibiotic : آنچه را که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است این خاصیت Leech می باشد که عمدتا به وسیله Aeromonas Hydrophila یا (Hirudini ) که در روده زالو زندگی می کند تولید می گردد و بر روی بیماریهای ناشی از استاف اورئوس و توبرکلوز و بیماری دیسانتری و دیفتری موثر می باشد.آنزیمها و پروتئینهای متعدد دیگری نیز در کیسه های بزاقی قدامی و خلفی (M .H ) موجود می باشند.


جهت کسب اطلاعات از نحوه و زمان کلاس های آموزش پرورش زالو و دریافت کارت ویزیت الکترونیک میتوانید کلمه زالو را به شماره 10008590پیامک کنید


آدرس کانال مرکز زالو ظهور:www.telegram.me/zohoorleech